Het is alweer twee weken geleden dat de school werd ‘heropend’ door wethouder Kasmi. Hij heeft in verband met het late tijdstip en de felle zon zijn toespraak korter gemaakt. Om toch zijn boodschap te vertellen, heeft hij hem ons nog toegezonden. Hieronder de tekst:

Dames en heren, beste directie, leerkrachten en leerlingen,

Wat een fijn gevoel hè, om elke dag een veilige en eigentijdse school binnen te lopen? Ik weet nog precies hoe ik – 32 jaar geleden – als 12-jarig jochie met mijn loodzware rugzak de Wolfert van Borselen binnenliep. Het felrode gebouw aan de Bentincklaan was pas twee jaar oud. De enorm lange gangen met al die leslokalen en de grote, moderne aula maakten veel indruk op mij. Vanuit sommige leslokalen kon je in de dierenverblijven van Diergaarde Blijdorp kijken. Dat was het eerste wat ik aan mijn ouders vertelde.

Nu ik onderwijswethouder ben, kom ik op heel veel scholen. Onlangs was ik na al die jaren op werkbezoek bij mijn oude school. Het voelde gelijk weer heel vertrouwd en de hele dag popten er allerlei fijne herinneringen op.

Ik hoop dat alle leerlingen van de Juliana van Stolbergschool hun tijd hier op school ook als prettig ervaren. Maar om eerlijk te zijn twijfel ik daar niet aan. Ik heb gehoord dat de leerlingen van groep zeven en acht hun school een 8 geven. Jullie zijn vooral tevreden over de veiligheid, de schoolregels en over wat je hier allemaal leert. Dat is mooi, want voor ouders zijn kwaliteit, sfeer en veiligheid de belangrijkste schoolkeuzemotieven. Jullie ouders hebben de school trouwens ook een mooi cijfer gegeven, een 7,4.

De Juliana van Stolbergschool is een echte buurtschool. Je zou denken dat met zo’n goede school om de hoek, die al 90 jaar bestaat, ouders er niet voor kiezen om met hun kinderen de wijk uit te fietsen. Toch is dat jammergenoeg wel het geval.

Hoogopgeleide ouders kiezen vaak voor een school elders in de stad. Daar is een moeilijk woord voor: segregatie. Dat betekent letterlijk afscheiding. Deze hoogopgeleide ouders scheiden zich dus af van deze geweldige buurtschool en dat betreurt niet alleen de directie, maar ik ook. Rotterdam is een superdiverse stad waar mensen wonen met alle kleuren, rangen en standen. Kinderen groeien samen op in een wijk, spelen samen op straat en gaan samen naar school.

Als onderwijswethouder vind ik dat het niet uitmaakt welke kleur, afkomst of achtergrond een leerling heeft. Elke leerling telt! Hier op de Juliana van Stolbergschool denken directie, leerkrachten en ouders er net zo over. Samen doen jullie er alles aan om een echte gemengde school te worden. Een afspiegeling van de wijk. Ik vind dat een mooi streven en ik kan jullie aanpak alleen maar aanmoedigen.

Naast scholen die een afspiegeling van de wijk zijn, vind ik kansengelijkheid ook heel erg belangrijk. Gelijke kansen voor elk talent is de basis van mijn onderwijsbeleid. Als we onze kleurrijke samenleving willen versterken, moeten we daar in het onderwijs al mee beginnen. Daarom maken we deze collegeperiode in Rotterdam werk van talentontwikkeling, democratisch burgerschap,  kleinere kwaliteitsverschillen tussen scholen, de aanpak van het lerarentekort en een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt.

Beste mensen, ik vind het een eer dat ik vandaag de symbolische opening mocht doen van dit vernieuwde schoolgebouw. En dat deze buurtschool ook nog eens 90 jaar bestaat. Als ik zo om mij heen kijk en al die leerlingen zie, dan is er maar één ding dat ik de leerkrachten op het hart wil drukken: probeer bij elke leerling eruit te halen wat erin zit. Dat is goed voor de toekomst van alle Rotterdamse kinderen, goed voor de toekomst van Rotterdam en goed voor de toekomst van de Juliana van Stolbergschool.

En de viering van jullie 100-jarig bestaan…, die zet ik alvast in mijn agenda!

‘Alleen het gesproken woord telt.’

Wij bedanken de wethouder nogmaals voor zijn aanwezigheid bij ons 90-jarig bestaan en zijn mooie woorden!

Comments are closed.